Latvijas Mākslinieku saveinība
Par galeriju Izstādes Izstādes galerijā 2019 Izstādes galerijā 2018 Izstādes galerijā 2017 Izstādes galerijā 2016 Izstādes galerijā 2015 Izstādes galerijā 2014 Izstādes galerijā 2013 Izstādes galerijā 2012 Izstādes galerijā 2011 Izstādes galerijā 2010 Izstādes galerijā 2009 Izstādes galerijā 2008 Izstādes galerijā 2007 Izstādes galerijā 2006 Rudens 2006 Skats no augšas Ģirts Bišs, Modris Brasliņš - 21 Ieva Sara Breikša Līga Jukša Vitolds Kaāerovskis Kuršu kāpas Keramikas simpozijs Nikolajs Breikšs Tekstils+X Jānis Kupčs Dzidra Ezergaile Imrans Nuralijevs Solveiga Vasiļjeva Fotogalerija Starptautiskie projekti Lokālie sadarbības projekti Diskusijas Pasākumi Aktualitātes Kontakti

Imrans Nuralijevs

 

IMRANS NURALIJEVS

 

 

Imrana Nur- Ali (Azerbaidžānas Mākslinieku savienības biedrs) FENOMENS sākās kādā 1989. gada janvāra naktī, kad ar viņu notika neparasts atgadījums...no ta laika mākslinieks pilda īpašu misiju, apzinādamies sevi kā Salvadora Dalī sekotāju.

Kopš 1994. gada viņš pēkšņi sāk gleznot un, jau divos gados rada 70 brīnisķīgas gleznas. Dzimšana un Nāve, Laiks un Bezlaiks, Saprāts un Grēks – lūk, tikai dažas tēmas, par kurām runā viņa darbi dziļā, simboliskā valodā, iedvesmu gūstot neparastos, „radošos sapņos”...

 

  

Kosmiskā misija

 

 

Azerbaidžāņu mākslinieka Imrana Nuralijeva (Imran Nur-Ali) otrā personālizstāde notika 1999. gada decembrī R.Mustafajeva Valsts mākslas muzejā. Pēc šīs izstādes darbi tika eksponēti ASV.

 

 

Tas nebūtu nekas neparasts, ja vien Imrans nedēvētu sevi par Salvadora Dalī sekotāju. Vēl vairāk – pēc mākslinieka teiktā, pats S.Dalī un viņa daiļrade ir kādas kosmiskas programmas viena sastāvdaļa, kuras īstenošana periodiski gulsies uz āetru mākslinieku „sirdsapziņas” – no Spānijas, Azerbaidžānas, Brazīlijas un, visbeidzot, Indoķīnas. Pirmais mākslinieks, kā Jūs jau saprotat, tātad, ir Dalī, otrs – Imrans Nur-Ali, trešais, kā apliecina Imrans muallima, ir dzimis Brazīlijā 1999. gada 4. janvārī un, pagaidām, par savu aicinājumu vēl nenojauš. Par ceturto cilvēku, izņemot viņa dzimšanas vietu un nāves datumu (2219), nekas vairāk nav zināms.

Šī nav pirmā reize, kad parādās kāds „Jaunais Dalī”. Ir bijuši daudzi mākslinieki, kuri dēvējuši sevi par dižā sirreālista pēcteāiem. Tomēr Imrans Nuralijevs saviem vārdiem gūst apstiprinājumu trīs Salvadora Dalī gleznās: „ģeopolitiskai bārns vēro Jaunā Cilvēka dzimšanu”, „No Dalī personīgās dienasgrāmatas” un „Kauja Titānā”.

 

 

Pirmajā gleznā attēlota sieviete, kuru apskāvis divgadīgs bērns. Viņa norāda uz olu (karti), no kuras dzimst Jaunais Cilvēks. Sievietes pirksts vērsts uz „putnam” līdzīgu valsti (Azerbaidžāna?).

Otra glezna ataino jauktu skaitļu virkni, kurā Imrans sazīmējis savu dzimšanas gadu (1958) un savas Zemes dzīves ilgumu (69 gadi).

Un, visbeidzot, trešā glezna – „karojoša cilvēku pūļa” vidū Dalī attēlojis sevi, savu sievu un vēl trīs, ar cipariem iezīmētus cilvēkus. Zem cipara „2” – cilvēks, kurš ģērbies musulmaņu apģērbā.

Azerbaidžāņu mākslinieks ķērās pie savas „kosmiskās misijas” izpildes uzreiz pēc Salvadora Dalī nāves 1989. gada februārī. (Tajā laikā Imrans jau bija pabeidzis A.Azimzadea mākslas skolu Bakū un strādāja Azerbaidžānas Valsts televīzijas un radio kompānijā par mākslinieku – noformētāju.) Līdz pat 1994. gadam viņš neizpauda savu „noslēpumu”. Fakti, par viņa pirmās (1996) un otrās personālizstādes laiku, kā arī informācija par viņa turpmāko dzīvi Imranam tika darīti zināmi jau agrāk. Viņam atvēlētajos dzīves gados (mākslinieks ir izskaitļojis savas dzīves ilgumu – t.i. līdz 2027. gadam) Imranam jāpaspēj uzgleznot 2000 gleznu un jāuzņem 2 filmas, katra 6 stundas gara. Viņam jau ir uzrakstīti šo filmu scenāriji un, laikā, kad paredzēta viņa viesošanās ASV, Imrans muallims iecerējis tikties ar amerikāņu kinorežisoriem.

 

Tomēr tas vēl nav pats galvenais. Imranam, pēc viņa domām, ir pieeja kādai „atslēgai”, kas dod iespēju nokļūt kosmiskajā programmā, kam ir būtiska nozīme zinātnes attīstībā. Tādas „atslēgas” zīmes ir ieliktas arī trijās dižā spāņu mākslinieka šifrētajās gleznās. Šīs „atslēgas” Imrans ir nodomājis atklāt pasaules attīstītākajiem zinātniski-kosmiskās pētniecības institūtiem ASV. Daudzu citu jautājumu starpā, ir arī parādījusies iespēja noskaidrot Atlantīdas noslēpumainās bojāejas (pirms vairāk kā 12 000 gadu) iemeslus.

Interesi par Imrana darbiem un viņa skaidrojumiem par S.Dalī gleznām ir izrādījušas vairākas valstis – ASV, Turcija, AAEmirāti. Viņa izstādes ir bijušas skatāmas Abu-Dabē un Turcijā.

Mākslinieks, acīmredzot, jau ir pieradis, ka viņa redzējums lielā daļā cilvēku vieš neuzticību ( starpcitu, arī  Dalī ar savu viedokli par lietu kārtību bieži šokēja publiku), tomēr viņš to uzņem mierīgi: „Tā ir mana misija un viss pārējais lai paliek cilvēku pašu ziņā.”. Un, patiesi – katrs var izlemt ticēt vai neticēt. Galu galā - arī Salvadors Dalī nekad nav ticis uztverts viennozīmīgi.

 

* tulk. Diāna Ulme

 

 

„Es atšķiros no jukušā ar to, ka – neesmu jucis.”

                                                                        S. Dalī

 

 

DEBESU DĀVANA VAI PASAULĪGIE NOSLĒPUMI

 

 „Cilvēcei jau sen ir pieejama visa nepieciešamā informācija par mijiedarbības likumiem pasaulē, kas spoži un lakoniski izklāstīta dažādos reliģiskos vēstījumos, taāu mēs kā Neticīgais Toms pastāvīgi turpinām saskarties ar vieniem un tiem pašiem šķēršļiem un, tādējādi, neizdarot pareizos secinājumus, graut savu pasauli”.

                                                                           S.N. Lazarevs „Karmas diagnostika”

 

Kādā 1989. gada janvāra naktī Imrans, kā ierasts, vēlu bija aizsēdējies pie kāda steidzama pasūtījuma. Sajutis istabā kādu savādu kustību, viņš pacēla galvu un... sastinga: viņa priekšā, nez no kurienes, slēgtā telpā stāvēja divi senlaicīga izskata svešinieki. Imrans nelabprāt stāsta par to, kas tālāk notika. Zināms tikai, ka tajā pirmajā satikšanās reizē atnācēji pavēstīja par tam atvēlēto misiju: kļūt par kādas īpašas programmas turpinātāju glezniecībā, kuras pirmo daļu jau tika aizsācis spāņu mākslinieks Salvadors Dalī. Tajā naktī atnācēji Imranam pavēstīja, ka pavisam šajā programmā ir izraudzīti āetri šādi mākslinieki: no kuriem pirmais S. Dalī, otrs – Imrans Nur-Ali. Viņiem abiem savu darbu motīvi jāsaņem miegā, vīziju veidā.

 

Šodien, gandrīz pēc 12 gadiem kopš tās neparastās nakts, kad Imrana „kontakti” vairs nebija noslēpums, nerimstas strīdi par notikušo pat starp tiem, kuri gatavi noticēt šim stāstam. Kāds to uztver kā pārguruma rezultātu, cits uzskata, ka tas ir bijis sapnis, bet vēl citi tic viņa patiesajiem sakariem ar šiem nakts „viesiem”. Tā vai savādāk, bet mums, droši vien, nav tik svarīgi, kādā veidā notika un notiek šīs tikšanās. Svarīgs ir to iznākums.

 

Pēc Baku A. Azimzades mākslas skolas beigšanas desmit gadus (1980-1990) Imrans nostrādāja par grafiķi un dekorātoru valsts televīzijā. Šajā laikā ne reizi viņš netika pievērsies gleznošanai. Taāu negaidīti, 1994.gadā viņš ķērās pie otas un neilgā laikā, tikai divos gados radīja 70 brīnišķīgas gleznas.

Imrana Nur-Ali darbi pārsteidz ne tikai ar plašo krāsu paleti, bet arī ar tematisko un kompozicionālo uzbūvi, kā pamatā ir  dziļi, lielākoties mazpazīstami simboli. Šajā apstāklī saskatāma līdzība starp Imrana un spāņu gleznotāja darbiem. Visu viņa darbu pirmavoti ir sapņi un vīzijas, kuru sižetus, paturot atmiņā, vēlāk pa fragmentam vien viņš atklāj savās gleznās.

Tas pats savulaik’ notika ar S. Dalī. Daudz ir rakstīts un runāts par izcilā spāņu gleznotāja „radošajiem sapņiem” un simbolu atklāsmēm. Vai ir iespējams, ka gan vienā, gan otrā gadījumā tie smēlušies no tā paša izziņas avota? Lai arī cik fantastiska liktos šī versija, šķiet, ka tā nav gluži bez pamata.

 

Cilvēce allaž ir tiekusies izzināt esības noslēpumu. Nezināmais cilvēkus apvieno; citi tiek ar to pārņemti, citi nonievā. Tomēr, atklājot kādu noslēpumu, mēs paplašinam savas iespējas.

Radīšanas noslēpums ir neizskaidrojams un neaptverams un tas ir arī mākslas pamatā. Atklāti sakot, Imrana Nur-Ali gleznās Noslēpums kļuvis par galveno tēmu, apburot un rosinot skatītāja iztēli. Pasaulīgais un tuvais mijas ar savādo un netveramo, liecinot par kādu aizklātu nozīmi, provocējot uz pārdomām.

Nenotverami gaisīgas lodes, kubi un piramīdas paceltas telpā, stingrā hierarhijā met ēnas no neapjaušama gaismas avota... Pārakmeņojušās , atdzīvojušās, veselas un saraustītas formas grupējas secībā ar kādu dziļu nozīmi: Dzimšana un Nāve, Laiks un Bezlaiks, Saprāts un Grēks... It kā Kāds mūs vēlētos brīdināt, pasargāt no kļūdām, paredzēt...”Sašķeltie ļaudis”, „Sašķeltais laiks”, „Piena smaržas zaudējums”, „Jaunais Noa šķirsts”: Cilvēce nesaprātīgi attiecas pret savu pieredzi, to nomāc atmiņas. Bet Imrana gleznas attēlo ideāli veidotu lietu kārtību, kas būvēta uz saprāta un cilvēciskās izziņas pamatiem. Šāda izpratne ir pievilcīga savā varenumā, kaut arī ne visiem viegli pieņemama.

Daudziem ir pazīstama Dalī glezna „ģeopolitiskais bērns..”, kas tapusi 1943. gadā. Tika izvirzīta ne viena vien versija par sievietes neparasto žestu, norādot uz Apšeronu. Retais zina par abām pārējām Dalī gleznām, kuras tapa daudz vēlāk (1961-1962) un ir cieši saistītas ar iepriekš minēto. Akvarelī „Menīni” autors vēršas pie kāda Velaskēza gleznas sižeta un atklāj tās saturu, izmantojot skaitļus. To nozīme vēl līdz šim brīdim nav tikusi atklāta. Tāpēc informācija, kura šajā sakarā nu tiek izplatīta, iespējams drīzā nākotnē var kļūt par pasaules sabiedrības mantojumu (dostojaņijem).

Visās apcerēs par S. Dalī īpaši tiek pasvītrots  viņa ekstravagantums, neordinaritāte. Šīs mākslinieka atšķirīgās īpašības atspoguļojas arī viņa dienasgrāmatās. Tādēļ viņam vēl mūsdienās seko atbilstoša reputācija. Laikabiedri bieži viņu nenovērtēja un retais ticēja viņa pareģojumiem, kuri piepildījās vēlāk. Visam savs laiks. Salvadora Dalī nāves gads -1989 -  kļuva par pavērsiena gadu Imrana Nur-Ali dzīvē. Viņš sāka redzēt radošus sapņus, kurus savādāk var nosaukt ari par gaišredzīgiem, jo tie satur vēstījumu cilvēcei.. Mums bija tā iespēja personīgi pārliecināties par šādu uzmetumu un kompozīciju pastāvēšanu. To ir vairāk ne kā 2000. 160 no tām ir veltītas JĒZUM KRISTUM., turklāt neviena neatkārto tradicionālos ikonogrāfiskos sižetus. Vienā no šiem uzmetumiem atainots Kristus, kurš vēršas pie saviem mācekļiem Lieldienu vakarā.  

Ticēt vai neticēt – jautājums ir kutelīgs un katram no mums ļoti personīgs. Ne visi spēj pieņemt Imrana fenomenu, kaut arī fakti ir diezgan „ietiepīga” parādība. Bezjēdzīgi ir kari, naids, ļaunums, agresija. Cilvēkiem tas ir jāsaprot, citādi mūs gaida atmaksa. Mīlestība ir vienīgā, kas var glābt cilvēci. Taāu tā ir akla un, „ja uz zīloņa mītnes rakstīts „vērsis”, tad netici savām acīm”. Diemžēl vairumā mūsdienu skolu mācību parogrammās tiek izņemti paši galvenie, dzīvībai visnepieciešamākie pakāpieni – ? IZZINĀŠANA un TIKUMS (poznanije i nravstvennostj). Uzmanību: jo pretējais nozīmē degradāciju!

 

 

 

                                                   Dilara Bagabova

                                                   /Azerbaidžāna, mākslas zinātņu kandidāte/